Monday, November 14, 2011

Firasat Rasulullah Habibullah Nabi Muhammad S.A.W

Di dalam al-Syama'il disebutkan bahawa Ummu Hani berkata :
***************************
Saya telah melihat Rasulullah s.a.w menyisir rambutnya. Mukanya bercahaya cemerlang. Kulitnya berwarna putih kemerah-merahan, tidak pucat. Dahinya lebar. Alisnya tipis memanjang seolah-olah diukir bersambung. Hidungnya mancung, di atasnya bersinar. Pipinya halus dan rata. Mulutnya lurus, bagi orang Arab, mulut besar pada orang lelaki itu sangatlah terpuji.

Giginya putih bersih, cantik dan agak renggang. Bila tersenyum, berkilaulah cahaya dari giginya itu laksana mutiara. Matanya lebar dan sangat hitam, serta ada sinar merah pd bahagian putih matanya. Lehernya indah, putih laksana perak. Janggutnya lebat. Dari dada smpai ke pusat tumbuh bulu2 halus. Badanya tidak trlalu gemuk dan tidak trlalu kurus. Dadanya bidang sedang perut dan dadanya rata.  Persendiannya besar, demikian pula lengan atas, lengan bawah, peha dan betisnya.

Telapak tangannya sbg tanda kedermawaan. Jari2 tangannya panjang manis, tidak berlebihan. Telapak tangannya lebih lunak drp baldu. Kedua lengan dan bahu berbulu. Kedua telapak tangan dan kakinya besar. Kedua lekuk telapak kakinya renggang dr tanah. Kedua kakinya halus, tidak ada cacat sedikit pon.

Baginda s.a.w berjalan dgn tenang dan mantap, berwibawa, seakan-akan turun dr tempat yg tinggi. Jika menoleh, maka seluruh badannya ikut berpaling, tidak hanya dgn lehernya. Suaranya jelas dan merdu. Badannya sentiasa berbau harum walaupon tidak disentuh minyak wangi dan keringatnya lebih wangi drp kasturi.

Pandangannya ketika Baginda s.a.w diam, lebih byk trtumpu ke bwh drp ke atas. Sbb hal ini lebih mudah utk memusatkan fikiran. Ttp ini tidak menafikan keadaan beliau ketika berbicara, sebagaimana yg diwartakan oleh Abu Dawud bhw jika beliau duduk berbincang-bincang, beliau byk memandang ke arah langit. Byk menundukkan pandangan itu jg mrupakan kinayah akan sifat malu yg sgt. Kebanyakkan pandangannya itu ialah memperhatikan.

Di bahu Baginda Rasullullah agak ke sebelah kiri arah ke jantung, terdapat khatim nubuwah, berupa daging tmbuh berwarna merah agak hitam, sebesar telur burung dara yg di atasnya tumbuh bulu2 halus. Di dlm kitab2 kuno hal ini disebut tanda kenabiannya.

Sewaktu berjalan di belakang para sahabatnya, Nabi Muhammad s.a.w mengatakan : "Biarkan daerah belakangku utk para malaikat!"....

sumber: buku firasat rahsia mengenal diri, S.H. Alattas

No comments: