Tuesday, May 4, 2010

perancangan hidup..indahnya hidup ini..

Sebagai manusia biasa, kita sememangnya perlu tahu had kemampuan kita. Bukan mudah untuk menjaga hati semua orang, sedangkan hati sendiri pun selalu terluka dan berdarah. Kadang-kala kita perlu berani dalam membuat keputusan dan begitu juga dalam hal-hal yang berkaitan soal maruah diri dan masa depan kita. Perkara ini kita perlu untuk bertegas dan pertahankan. Ada masanya kita perlu bersabar dan ada masanya kita kena menyuarakan segala yang terpendam di hati.

Apa pun, kita mesti memegang prinsip bahawa kita lebih mengetahui kehendak dan kemampuan diri kita sendiri. Kita tidak mahu dibelenggu oleh kuasa lain, ini kehidupan kita. Sememangnya nilai kebebasan dalam membuat keputusan begitu mahal harganya. Cuba tanya kepada orang lain yang pernah terbelenggu kehidupan mereka sama ada oleh keluarga, bos, kawan-kawan atau pasangan hidup masing-masing . Jika kita bebas dalam hal-hal sebegini, kita akan dapat merasai satu kepuasan dan kenikmatan yang baru saja dapat dirasai dengan indahnya. Bagaikan mendapat semula kehidupan yang telah lama hilang selama ini, betapa indahnya hidup ini.....

Dalam sedar atau tidak, kebanyakkan ketidaktentuan dalam hidup ini penyebab utamanya adalah diri kita sendiri. Kita menjadi punca utama kepada kebanyakkan masalah dalam masalah hidup ini. Oleh itu, kita sepatutnya sentiasa memastikan bahawa segala perjalanan hidup kita mempunyai wawasan dan perancangan yang tersendiri dan berkesan. Sentiasa berpandangan jauh..

Lihatlah masa akan datang dengan sentiasa berpandangan jauh, cipta persediaan dan pengisian untuk hala-tuju kehidupan kita dengan jangkauan masa sepuluh tahun akan datang dan buatlah kajian setiap tahun tentang pencapaian kita. Kaji kembali kesilapan yang dibuat dan perkukuhkan segala kekuatan. Manusia seringkali gagal apabila dia tidak merancang atau tiada perancangan dan tidak pula melaksanakan apa yang dirancang selama ini. Sesungguhnya kehidupan yang tidak terancang akan memusnahkan masa depan dan kehidupan..

2 comments:

Jue said...

MEL..aku nih.
aku wat blog baru. yg lm delete.so..
sila hapdet okeh..=)

malisssa said...

orait