Wednesday, February 24, 2010

Tetamu yang tak diundang !!!

Meh nak cerita sat..

Tetamu tak diundang yang dimaksudkan ni tak de kene-mengena dengan manusia yang hidup atau yang dah meninggal dunia.. Tetapi kehadirannya di rumah saya baru-baru ni sungguh meninggalkan kesan yang fuhyooooo...tak tau la nak cakap apa. Masa dia datang tu hanya saye sorang je ada di rumah, manakala abah, ma, adik beradik dan yang seangkatan dengannya tak de..

Okey..nak dijadikan cerita, pagi tu tengah saya menggoreng kentang sambil syok menyanyi lagu Dewa (lagu Larut) emmm memang larut habis lah..entah sedap ke tidak saya nyanyi tu main syok sendiri je tetiba tetamu ni datang...entah dari mana dia muncul tengok-tengok dah ada kat kaki...oppocot!! terkejut singa laa...waduh-waduh aiiii apa lagi terus
saya melompat dan zassssss hungga-hungga terus lari sepantas juara pecut dunia..emmm yeke?? ye la kottt..tak kisah la ooiii janji dapat selamatkan diri dan jauh dari dia...korang nak tau dan nak tengok gambar dia tak?? kalo nak tau molek sangat lah tu..okey ni dia: taranggg...






ooooooooooo ni rupanyaaaaaaa....ini la dia, ular senduk, "ulaq" orang Kedah panggil cam tu ek!...orang terengganu panggil ulor.. saya pong panggil ulorrrr....ular ni bisa weiii..nih bukang buleh wak maing-maing (eh silap!! maksud saya) ini bukan boleh buat main-main..kekgi nye ketik mung mapuh kerah cokkeng..(heee maksud saya) nanti ular ni senduk, mati laa..





Ular ni masuk umah saya kat bahagian dapur dan bila saya terkejut dia pon terkejut sama..saya lari takut dia, dia pon lari takut saya...emmm betul ke?? entah la...tapi saya terkejut dan terus lari ke kanan, dia plak lari ke kiri...(imbas kembali!!) alamak...alamakkkk...apa yang patut ku buat niiiiii...orang lain kat umah sorang pon tak de. jiran yang lelaki pon pegi keje, yang pompuan sah-sah takut, tak leh harap jugak..okey-okey sebelum tu kene tarik nafas dalam-dalam...dan pikir secara hebat!!..okey, pertama saya amik penyapu, kira nak gi halau keluar..iisshhh mana mungkin dia nak ikut arahan ku..kentut betul la!!

Sekarang ular tu dah nyorok bawah sofa..saya siap 'sound' kat ular tu...""kalo awak tak mahu mati, lebih baik keluar dari umah ni cepat, nanti orang lain datang belasah, saya tak leh selamatkan masa tu nanti""..halau-halu pon tak mahu keluar..okey tak pe, saya maklum pada mak dulu, tepon mak.. Mak tengah keje masa tu...lebih kurang 15 minit mak balik...emmmm mak pon tak berani nak buat pape..okey, pastu tepon ayah..ayah kuar ngan kawan dia jauh dan mungkin amik masa lama nak balik..pastu mak tepon kawan dia. Kawan mak yang lelaki ni pon datang la bawak serkup n kayu...kira nak tangkap ular tu..lepas dia tengok ular tu.....ooooooooo tidakkkkkkk.....besarnyaaa.....tak berani la saya....dia cakap cam tu...heh..heh ...pastu saya tepon ayah sedara. Ayah sedara ni dah memang selalu tagkap ular...so, Ayah sedara dan kawan mak tu la yang 'settlekan'...Sebelum tu ada jugak telefon bomba, tapi lama sangat menunggu,,,tak datang-datang pon......



Ini la dia, ular ni dah selesai ditangkap....amik masa dalam 45 minit dan hampir 1 jam. lama jugak pasal ayah sedara tak berapa nampak jelas ular tu nyorok bawah kerusi...ini bukan kali pertama ular masuk ke rumah...sebelum ni dah masuk terutama masa banjir...Itu la sebabnya belakang umah ni ada pokok dan semak-semak sikit....dalam proses membersihkan..tapi sekejap je, pastu semak-semak tu tumbuh subur balik...



Ini dia lagi...lepas dah belasah tapi masih hidup lagi ni...Ayah sedara pon baringkan dia atas jalan...maaf ye...kami tak berniat buat kamu macam ni wahai ular...tapi dah bagi peluang suh lari keluar kamu tak mahu...selamat tinggal..........................Lepas ni, semoga dijauhkan perkara sebegini daripada berulang lagi....

1 comment:

adyipoh said...

ada makna tu kan? tu maknanya ada nak masuk minang kot? kalu dulu-dulu dia main masuk kat dalam mimpi tp skarang dah advance terus alam reality.....hahahahahaaaa nasib baik betul ya